Reviews
Tot in het kleinste detail bijgesneden voor op reis
Ik was al lang op zoek naar een reisstatief dat compact en handig was. Tot nu toe moest ik bij het plannen van wandel- of vakantietochten mijn toevlucht nemen tot mijn Nanomax 400T. Helaas is deze op maximale hoogte net zo hoog als de Duitse brugleuningen. Na enige tijd kwam ik de TM2324 tegen.
Korte voorlopige conclusie:
De afwerking is zeer goed. Het statief is ontworpen voor fototochten. Dankzij het lichte gewicht van 1,3 kg en de snelsluitingen aan de poten is hij overal mee naartoe te nemen en supersnel op te zetten. Het balhoofd met panoramische functie loopt soepel en voelt veilig aan.
Details:
1. Kerngegevens:
Ingeklapt is het statief 47 cm lang. Als je hem opbouwt, bereik je een maximale hoogte van 159 cm (bij de snelwisselplaat), wat aanzienlijk hoger is dan de Duitse brugleuningen. Het gewicht dat ik heb gemeten was 1,31 kg met balhoofd en 1,05 kg zonder balhoofd. Ondanks het statief past er nog veel in de koffer.
2. Balhoofd:
Het balhoofd beschikt niet alleen over de eigenlijke balhoofdfunctie, maar ook over een panoramafunctie. Het grotere wiel laat de balkop los. Deze loopt soepel en kan bovendien op één punt 90° naar beneden worden gezwenkt. Het kleinere wiel wordt gebruikt voor de panoramafunctie. Dit verloopt net zo soepel en maakt, zoals de naam al doet vermoeden, panoramische opnames mogelijk doordat alleen de verticale as wordt losgelaten. Als je eenvoudig afbeeldingen bijsnijdt, verlies je resolutie (als de brandpuntsafstand dit überhaupt toestaat). Als je de ingebouwde panoramafuncties gebruikt, krijg je daadwerkelijk een hogere resolutie.
3. Snelkoppelingsplaat:
De snelwisselplaat en houder zijn gemaakt van kunststof. Op deze manier zou hier waarschijnlijk ook wat gewicht kunnen worden bespaard. Het plastic ziet er zeer waardevol en stabiel uit. Op het eerste gezicht dacht ik dat het metaal was. In de opname is een waterpas of waterpas ingebouwd, zodat je ook in het veld de camera mooi kunt uitlijnen.
4. Centraalplaat:
De voeten kunnen middels karabijnhaken in 3 standen op de centraalplaat worden vastgezet. Hoewel de klemstenen op de een of andere manier ‘los’ aanvoelen, zitten de poten verrassend goed vast in de vergrendelde positie. De middenstang wordt vastgehouden door een klassiek draaislot.
5. Statiefpoten:
De statiefpoten zijn voorzien van snelsluitingen. Ze zien er stevig uit en zijn vooral geschikt als je onderweg bent en geen zin hebt om urenlang te schroeven voordat je het been eruit kunt halen en weer vast kunt schroeven. Met de snelsluitingen is dit in slechts enkele seconden gebeurd. De buizen zelf zijn gemaakt van zwart, geborsteld aluminium. Ik heb geen ijzer of staal op de poten gevonden. Er kan dus niets roesten als je het statief in een beekje of in zee zet. Eén van de poten is gedeeltelijk bedekt met schuim. Hierdoor is het statief gemakkelijk mee te nemen. Dit is zoveel aangenamer, vooral als de temperaturen onder nul zijn.
6. Tas:
De tas ziet er goed uit en is uiteraard precies aangepast aan het statief. Je kunt hem dragen aan het handvat of aan de meegeleverde riem hangen. Een reflecterende strip is waarschijnlijk bedoeld om bestuurders te helpen u beter te zien tijdens nachtelijke wandelingen. Hoewel ik mijn statieven eigenlijk nooit in tassen vervoer, vind ik dat deze best goed werken.
Zoals je kunt zien is het al een hele tijd slecht weer, maar ik wilde je mijn ervaring niet onthouden. Zodra het weer beter wordt, zal ik proberen nog wat foto's te plaatsen.
Korte voorlopige conclusie:
De afwerking is zeer goed. Het statief is ontworpen voor fototochten. Dankzij het lichte gewicht van 1,3 kg en de snelsluitingen aan de poten is hij overal mee naartoe te nemen en supersnel op te zetten. Het balhoofd met panoramische functie loopt soepel en voelt veilig aan.
Details:
1. Kerngegevens:
Ingeklapt is het statief 47 cm lang. Als je hem opbouwt, bereik je een maximale hoogte van 159 cm (bij de snelwisselplaat), wat aanzienlijk hoger is dan de Duitse brugleuningen. Het gewicht dat ik heb gemeten was 1,31 kg met balhoofd en 1,05 kg zonder balhoofd. Ondanks het statief past er nog veel in de koffer.
2. Balhoofd:
Het balhoofd beschikt niet alleen over de eigenlijke balhoofdfunctie, maar ook over een panoramafunctie. Het grotere wiel laat de balkop los. Deze loopt soepel en kan bovendien op één punt 90° naar beneden worden gezwenkt. Het kleinere wiel wordt gebruikt voor de panoramafunctie. Dit verloopt net zo soepel en maakt, zoals de naam al doet vermoeden, panoramische opnames mogelijk doordat alleen de verticale as wordt losgelaten. Als je eenvoudig afbeeldingen bijsnijdt, verlies je resolutie (als de brandpuntsafstand dit überhaupt toestaat). Als je de ingebouwde panoramafuncties gebruikt, krijg je daadwerkelijk een hogere resolutie.
3. Snelkoppelingsplaat:
De snelwisselplaat en houder zijn gemaakt van kunststof. Op deze manier zou hier waarschijnlijk ook wat gewicht kunnen worden bespaard. Het plastic ziet er zeer waardevol en stabiel uit. Op het eerste gezicht dacht ik dat het metaal was. In de opname is een waterpas of waterpas ingebouwd, zodat je ook in het veld de camera mooi kunt uitlijnen.
4. Centraalplaat:
De voeten kunnen middels karabijnhaken in 3 standen op de centraalplaat worden vastgezet. Hoewel de klemstenen op de een of andere manier ‘los’ aanvoelen, zitten de poten verrassend goed vast in de vergrendelde positie. De middenstang wordt vastgehouden door een klassiek draaislot.
5. Statiefpoten:
De statiefpoten zijn voorzien van snelsluitingen. Ze zien er stevig uit en zijn vooral geschikt als je onderweg bent en geen zin hebt om urenlang te schroeven voordat je het been eruit kunt halen en weer vast kunt schroeven. Met de snelsluitingen is dit in slechts enkele seconden gebeurd. De buizen zelf zijn gemaakt van zwart, geborsteld aluminium. Ik heb geen ijzer of staal op de poten gevonden. Er kan dus niets roesten als je het statief in een beekje of in zee zet. Eén van de poten is gedeeltelijk bedekt met schuim. Hierdoor is het statief gemakkelijk mee te nemen. Dit is zoveel aangenamer, vooral als de temperaturen onder nul zijn.
6. Tas:
De tas ziet er goed uit en is uiteraard precies aangepast aan het statief. Je kunt hem dragen aan het handvat of aan de meegeleverde riem hangen. Een reflecterende strip is waarschijnlijk bedoeld om bestuurders te helpen u beter te zien tijdens nachtelijke wandelingen. Hoewel ik mijn statieven eigenlijk nooit in tassen vervoer, vind ik dat deze best goed werken.
Zoals je kunt zien is het al een hele tijd slecht weer, maar ik wilde je mijn ervaring niet onthouden. Zodra het weer beter wordt, zal ik proberen nog wat foto's te plaatsen.
20-09-2024